AI i klassrummet
Vad har har Rooney, Ronaldo, Loreen och vikingatiden med AI att göra?
Omformulerat: Hur kan man som lärare på låg- och mellanstadiet använda AI i sitt klassrum med eleverna?
Läroplanen betonar vikten av att eleverna utvecklar digital kompetens. Genom att interagera med en AI i ett bekant moment som att spela ett quiz eller använda sig av ett bekant spelformat kan eleverna få en grundläggande förståelse för hur AI fungerar i praktiken. Genom att använda en AI-driven version av denna typ av bekanta moment får eleverna praktisk erfarenhet av modern digital teknik, vilket stämmer överens med läroplanens mål om att utveckla digital kompetens.
Lär tillsammans med eleverna- Goda samtal utlovas!
Kika gärna på Begreppslistan, själv eller tillsammans med eleverna. Så funkar en Chatbot kan också vara bra att ha lite koll på. På sidan AI-verktyg finns länkar till olika verktyg och en kort förklaring hur de fungerar.
Några exempel från min vecka:
Tisdag
Några elever i årskurs 4 kommer till min Flexgrupp för att öva inför ett prov om Vikingatiden. Eleverna har med sig ett fint disponerat häfte som klassläraren försett eleverna med. Häftet, på fyra sidor, innehåller kortare textstycken om livet på vikingatiden samt viktiga begrepp med tillhörande bildstöd. Jag hade förberett mig genom att scanna in häftet och använt ett OCR-program för att ChatGPT ska kunna läsa dokumentet (den processen tog 2 minuter). Vi läser häftet och eleverna verkar ha ganska bra koll på vikingatiden. Jag föreslår att vi tar hjälp av ChatGPT och ber om ett Quiz med 20 frågor. Eleverna ropar JA! Tar upp ChatGPT på projektorn, laddar upp dokumentet och promptar: “Du är lärare i årskurs 4. Förhör mig på innehållet i dokumentet. Skapa 20 frågor och ge mig tre svarsalternativ per fråga. Ge mig en fråga i taget. Förklara om jag svarar fel.” Första frågan kommer på en sekund och eleverna får diskutera vilket svarsalternativ som ska anges.
Onsdag
En elev har räknat klart sina matematikuppgifter och det är läge för paus. Jag föreslår att vi ska leka 20 frågor och se om ChatGPT kan lista ut vem vi tänker på. Jag tar fram telefonen, startar appen och talar in: “Vi kommer att tänka på en person, en känd person, och du ska få ställa frågor och vi får bara svara ja eller nej, och du ska försöka lista ut vem vi tänker på.” 14 frågor senare har ChatGPT listat ut att vi tänkte på Loreen. Men hur? undrar eleven.
Torsdag
Ny elev. Vi brukar spela “Hänga gubbe” på Whiteboarden när det är behov av en kort paus. Jag föreslår att vi ser om ChatGPT kan det spelet. Eleven säger OK. Jag sätter på projektorn och promptar “Kan du spelet Hänga gubbe?” Får till svar att “Ja, jag kan spela Hänga Gubbe med dig! Vill du att jag ska välja ett ord och du gissar, eller tvärtom?” Vi bestämmer att vi ska gissa och skriver det. ChatGPT svarar “ Toppen! Jag har valt ett efternamn på en känd idrottsperson. Här är ditt första ord att gissa:
_ _ _ _ _ _ _ Du får gissa en bokstav!”
Det visar sig att version 4o är helt kass på att hålla ordning på bokstäverna. När vi har ordet HITE_RE och även fått en ledtråd att det är en engelsk fotbollsspelare som spelat i Manchester United och i landslaget ger vi upp och får svaret “ROONEY”. Vi skriver “Du har ju inte gjort rätt när vi gissat.” ChatGPT ber om ursäkt och föreslår en ny omgång där hen ska vara noggrannare.
Jag byter till versionen o1-preview (den mer tänkande). Nytt försök och den här gången går det hur fint som helst för ChatGPT att följa reglerna. Mellan varje bokstav som vi gissar ser vi hur ChatGPT tänker, analyserar och resonerar med sig själv. Efter två gissade bokstäver, de sitter på rätt plats, kan vi under en tiondel av en sekund se ordet “RONALDO” flimrar förbi i “tankeprocessen”. Förstört igen! Vi klickar på en av ChatGPTs tankar och vi kan följa dess “inre dialog” när vi gissat på en bokstav. Vi skrattar och konstaterar att det är bättre att spela själva.
Torsdag
Vi har börjat med skrivprojektet “Den mystiska amuletten” (framtaget med hjälp av AI). Jag står vid tavlan och skriver, eleven berättar vilka huvudpersonerna ska vara, hur de ser ut och vilka egenskaper de ska ha. Hen berättar om museet där handlingen ska utspela sig. När lektionen är slut tar vi en bild med min mobilkamera och laddar upp den till ChatGPT. Jag promptar "Extrahera texten” och snart finns tankekartan renskriven med tydliga rubriker och tillhörande text. Kopierar texten och skriver ut ett dokument som eleven kan använda nästa dag när skrivandet börjar.