Utveckla ditt promptande

Utveckla ditt promptande med RUMST: Mer än bara RUM

Förkortningen RUM (Roll, Uppgift, Mottagare) är en bra startpunkt för att skapa pedagogiska prompts, men det finns fler aspekter att beakta för att utveckla ditt promptande. Genom att komplettera RUM med S (Specifika detaljer) och T (Tankegång) kan du skapa effektiva prompts som hjälper dig att utnyttja kraften i stora språkmodeller på ett pedagogiskt och meningsfullt sätt. 

Se exempel på hur jag använt RUMST för att ge respons på en elevtext.

RUMST: En modell för pedagogiska prompts

S = Ge Specifika detaljer

För att ge chatboten en tydligare riktning och mer kontext, kan du inkludera specifika detaljer. Tänk på följande aspekter:

T = Be chatboten förklara sin Tankegång

Att uppmana modellen att förklara sin tankeprocess ger insikt i dess resonemang, vilket kan hjälpa dig att bättre förstå svaren. Det här steget är särskilt användbart i pedagogiska sammanhang där kritiskt tänkande är viktigt.


Genom att använda RUMST kan du skapa strukturerade prompts som är specifika, tydliga och reflekterande. Denna modell hjälper dig att utforma frågor och uppgifter som inte bara ger informativa svar, utan också uppmuntrar till kritiskt tänkande och lärande – både hos chatboten och dina elever.