AI-respons på elevtext

Har du ännu inte testat att be en Chatbot ge respons på en text, som till exempel en elev skrivit, så kan det vara ett bra sätt att förstå kraften i hur en Chatbot som bygger på en stor språkmodell fungerar. Självklart behöver du ha läst elevens text, ha ett samtycke att ladda upp texten och helst använda  Chatbotens "incognitoläge" (datan används då inte som träningsdata). Du bör också ha en egen tanke om hur du själv skulle formulera responsen till eleven och säkerställa att inga känsliga personuppgifter förekommer i texten. Lika självklart är att du, om du vill använda responsen som Chatboten genererar, läser igenom Chatbotens respons innan du lämnar den till eleven. En huvudregel du behöver anamma är att aldrig köra "ctrl +  v " (kommando för att klistra in)  från en AI-genrerad text direkt till en elev utan att ha granskat den. Som lärare är det du som känner eleven, du är ansvarig för elevens utbildning och det är du som står för bedömningen. 

Med det sagt så tycker jag att just det här med att ge respons på elevers texter är Chatbotar riktigt bra på. Som framgår av sidan Utveckla ditt promptande så är kvaliteten på svaret helt beroende av att Chatboten fått så mycket information som möjligt för att kunna ge bra respons. Här kommer ett exempel på hur jag arbetade med en Chatbot, utifrån RUMST, när den skulle ge respons på en berättande text.  

Du är lärare i svenska i årskurs 6 i Sverige. (Roll)

Din uppgift är att ge respons på elevtexter som jag förser dig med. Responsen ska vara skriven direkt till eleven. (Uppgift)

Mottagare av responsen är elever i årskurs 6. Jag vill att du anpassar språkbruket till målgruppen. (Mottagare)

Jag kommer att ladda upp instruktionen till elevernas skrivuppgift. Läs igenom den. Fråga om något är oklart. Jag vill att responsen ska ske under följande rubriker och tonaliteten ska vara uppmuntrande men konstruktiv, med konkreta exempel och förslag på förbättringar. (Specifika detaljer)

Koppling till uppgiften – Bedöm hur väl eleven följer instruktionen och om texten fungerar som en berättelse enligt uppgiftsbeskrivningen.

Innehåll – Utvärdera tydlighet och kvalitet på berättelsens innehåll, t.ex. om det finns gestaltande beskrivningar, hur handlingen utvecklas och om texten lyckas engagera läsaren.

Struktur – Analysera textens uppbyggnad, t.ex. om den har en tydlig inledning, händelseförlopp och avslutning, samt hur väl textbindningen fungerar.

Språk – Granska språklig variation, ordförråd, och meningsbyggnad, inklusive hur språket bidrar till textens flyt och förståelse.

Skrivregler – Bedömer användning av stavning, skiljetecken och andra skrivregler, samt om eventuella stavfel eller grammatiska misstag påverkar läsbarheten.

Helhetsbedömning – En sammanfattande bedömning som tar hänsyn till helheten


Beskriv hur du resonerade för att komma fram till ditt svar. (Tankegång)

Här nedan kan du se hur det såg ut när ChatGPT gav respons på en elevtext utifrån ovanstående prompt. Jag hade tagit ett kort på uppgiften innehållande instruktionen för skrivuppgiften och laddade upp den till ChatGPT. 

"**Respons på din text "Utflykten"**

Hej! Jag tycker att du har gjort ett bra jobb med att skapa en spännande berättelse om Olof och hans hund Simon. Det märks att du har fantasi och försöker skapa något som är både intressant och dramatiskt! Det är roligt att läsa om deras utflykt och vad som händer under dagen. 

**Koppling till uppgiften**  

Du har använt bilden som inspiration och kopplat berättelsen till den, vilket är toppen! Det märks att du har tänkt på hur Olof och Simon är ute på en utflykt. Men när rånaren dyker upp känns det som att berättelsen tar en oväntad vändning som kanske inte helt hör ihop med bildens lugna känsla. 

**Innehåll**  

Din berättelse börjar bra med att introducera Olof och hans hund. Det gör att vi får en känsla för vilka de är och vad de tycker om. Du har också försökt göra texten spännande med rånaren och poliserna – det är kreativt! För att göra det ännu bättre skulle du kunna beskriva lite mer hur Olof känner sig under händelserna, till exempel när han möter rånaren eller när han ser Simon bli skadad. Det skulle göra berättelsen ännu mer fängslande!

**Struktur**  

Det är bra att du har en tydlig början där vi lär känna Olof och Simon. Men ibland blir handlingen lite rörig, eftersom nya saker händer ganska plötsligt. Om du lägger till några fler förklaringar och övergångar mellan händelserna blir det lättare för läsaren att följa med. I slutet skriver du två gånger att Olof och Simon går och lägger sig – tänk på att inte upprepa dig för mycket.

**Språk**  

Du har använt ett enkelt och vardagligt språk, vilket passar för berättelsen. För att göra texten ännu bättre kan du försöka variera orden och undvika upprepningar, till exempel genom att inte säga "gå och lägger sig" flera gånger. Genom att beskriva mer med känslor och detaljer kan du göra texten mer levande för läsaren.

**Skrivregler**  

Det finns några småfel i texten, som stavfel och stora bokstäver som saknas. Kom ihåg att namn som "Olof" och "Simon" alltid ska börja med stor bokstav! Kolla gärna texten en gång till och rätta stavfelen – det gör att texten blir lättare att läsa.

**Sammanfattning**  

Bra jobbat med att bygga en spännande historia och låta fantasin flöda! Du har skapat en intressant berättelse, och med lite mer arbete på struktur, grammatik och att få handlingen att flyta smidigare, kan din berättelse bli ännu starkare. Fortsätt skriva och ha roligt med dina idéer!


---


**Tankegång**  

När jag läste din text började jag med att se hur du kopplat din berättelse till bilden, vilket du gjorde bra. Sedan tittade jag på innehållet för att se om din berättelse var tydlig och engagerande. Jag märkte att du har många spännande idéer, men att handlingen skulle kunna bli ännu tydligare med fler övergångar. Jag kollade också på språk och stavning, där jag såg några saker att förbättra. Min tanke var att ge dig uppmuntrande respons och förslag på hur du kan utveckla din berättelse till nästa nivå.