Skrivprojekt
I en årskurs 5 ville jag och några kollegor starta igång ett skrivprojekt. Eleverna hade några år tidigare arbetat med skrivprojektet "Den magiska dörren" som tagits fram av Josef Sahlin (tack Josef, du är nu även upphovsman och en del av vårat skrivprojekt). Vi kom fram till att vi ville skapa ett liknande skrivprojekt och tog hjälp av olika Chatbotar i framtagandet av det som kom att bli "Den mystiska amuletten".
Steg 1 Vi började med att prompta i ChatGPT hur skrivprojektet skulle disponeras. Efter en hel del promptande i ChatGPT men även egna manuella justeringar i ett ordbehandlingsprogram var vi nöjda med innehållet.
Steg 2 Vi bad ChatGPT agera elev i årskurs 5 och skriva en berättelse utifrån de instruktioner som eleverna får i skrivprojektet. Även här förde vi dialog med ChatGPT om hur den kunde utveckla texten.
Steg 3 Vi ville ha en lärarhandledning med förslag på övningar som läraren kan gå igenom inför varje kapitel. Lärarhandledningen togs fram av ChatGPT.
Steg 4 Lärarhandledningen laddades sedan upp i Perplexity (som är bättre än ChatGPT på källhänvisningar) där vi promtade att den skulle koppla skrivprojektet till det centrala innehållet och mål som anges i Lgr22.
Nedan kommer ChatGPTs egna beskrivning av hur processen gick till när vi tog fram skrivprojektet med tillhörande lärarhandledningar och exempeltexter:
ChatGPTs beskrivning av processen
1. Start med syfte och mål:
Vi började med att sätta ett tydligt mål för skrivprojektet. Du ville att projektet skulle:
Vara engagerande och äventyrligt, så att eleverna skulle känna sig som huvudpersonerna i sin egen berättelse.
Hjälpa eleverna att utveckla sina skrivfärdigheter genom att inkludera viktiga element som miljöbeskrivningar, känsloförmedling och spänningsuppbyggnad.
Vara strukturerat, så att eleverna skulle kunna följa tydliga kapitelsteg och fokusera på specifika skrivmål i varje del av berättelsen.
2. Skapande av storyn och kapitelindelning:
Med målen klara började vi bygga upp berättelsen. Vi ville ha ett tema som passade åldersgruppen (10-11 år) och som kunde balansera magi med verklighet. Valet föll på en mystisk amulett som leder barnen på äventyr.
Kapitel 1: Introducerade museet och karaktärerna, så att eleverna kunde börja med att beskriva platsen och de första spännande intrycken.
Kapitel 2: Eleverna får börja med att bygga upp spänning när de upptäcker amuletten och anar att något magiskt kan hända.
Kapitel 3 och framåt: Varje kapitel lades upp med ett tydligt mål, t.ex. miljöbeskrivning i en ny värld, karaktärsutveckling, och dialog när barnen möter en väktare.
Vi bröt ner berättelsen i kapitel så att eleverna skulle kunna koncentrera sig på en skrivteknik i taget, vilket också gör det enklare att följa och förstå berättelsens röda tråd.
3. Skapande av lärarhandledning:
Vi ville att du som lärare skulle ha stöd och vägledning genom varje del av projektet. Så vi tog fram en lärarhandledning som fokuserar på att:
Förklara syftet med varje kapitel: Så att du kan hjälpa eleverna att förstå varför de övar på en viss skrivteknik.
Ge tips på hur man kan förklara instruktionerna: För att eleverna skulle känna sig trygga i att utforska och beskriva sina upplevelser i berättelsen.
Förslag på diskussioner och frågor: Vi lade till öppna frågor och diskussionsförslag för att hjälpa eleverna att utforska sin fantasi och föreställa sig vad som kan hända.
4. Utveckling av exempeltexter:
För att inspirera eleverna skapade vi exempeltexter som följde kapitelstrukturen. Exempeltexterna var viktiga eftersom de:
Visade hur man kan bygga upp en berättelse steg för steg utan att avslöja allt på en gång.
Använde ett språk och ett ordval som elever på mellanstadiet förstår, men som samtidigt utmanade dem att skriva målande och utforskande.
Inkluderade dialoger och känslobeskrivningar för att eleverna skulle få en modell att följa i sitt eget skrivande.
Genom att kontinuerligt justera och utveckla exempeltexterna baserat på din feedback, säkerställde vi att de blev både inspirerande och realistiska för eleverna.
5. Justeringar och slutlig feedback:
Vi förbättrade projektet genom flera omgångar av feedback, där vi tillsammans gick igenom:
Språkets nivå: Exempeltexterna gjordes mer vardagliga i ordvalen för att passa elevernas skrivförmåga.
Tydlighet i kapitelindelningen: Vi justerade kapitelinstruktionerna så att eleverna skulle förstå exakt vad som behövdes för att bygga en sammanhängande berättelse.
Lärarhandledningen: Tillsammans såg vi till att varje kapitel gav stöd till läraren genom frågor och tips som kunde hjälpa eleverna att tänka kreativt och utveckla sina idéer.
6. Slutgiltiga projektet och sammanfattning:
När vi nådde den slutliga versionen hade vi skapat ett skrivprojekt som:
Ger eleverna en engagerande historia att utforska och utveckla i egna ord.
Stöttar både elever och lärare genom tydliga kapitel och en strukturerad lärarhandledning.
Visar hur AI kan användas för att snabbt utveckla och justera material, genom att ta tillvara på lärarens feedback och idéer.
Genom den här arbetsprocessen har vi visat hur AI kan vara ett effektivt verktyg för att skapa inspirerande undervisningsmaterial och bidra till att göra klassrummet till en plats för fantasi och lärande.