Skrivprojekt 

I en årskurs 5 ville jag och några kollegor starta igång ett skrivprojekt. Eleverna hade några år tidigare arbetat med skrivprojektet "Den magiska dörren" som tagits fram av Josef Sahlin (tack Josef, du är nu även upphovsman och en del av vårat skrivprojekt). Vi kom fram till att vi ville skapa ett liknande skrivprojekt och tog hjälp av olika Chatbotar i framtagandet av det som kom att bli "Den mystiska amuletten". 

Steg 1 Vi började med att prompta i ChatGPT hur skrivprojektet skulle disponeras. Efter en hel del promptande  i ChatGPT men även egna manuella justeringar i ett ordbehandlingsprogram var vi nöjda med innehållet. 

Steg 2 Vi bad ChatGPT agera elev i årskurs 5 och skriva en berättelse utifrån de instruktioner som eleverna får i skrivprojektet. Även här förde vi dialog med ChatGPT om hur den kunde utveckla texten. 

Steg 3 Vi ville ha en lärarhandledning med förslag på övningar som läraren kan gå igenom inför varje kapitel. Lärarhandledningen togs fram av ChatGPT. 

Steg 4 Lärarhandledningen laddades sedan upp i Perplexity (som är bättre än ChatGPT på källhänvisningar) där vi promtade att den skulle koppla  skrivprojektet till det centrala innehållet och mål som anges i Lgr22. 

Nedan kommer ChatGPTs egna beskrivning av hur processen gick till när vi tog fram  skrivprojektet med tillhörande lärarhandledningar och exempeltexter:

ChatGPTs beskrivning av processen

1. Start med syfte och mål:

Vi började med att sätta ett tydligt mål för skrivprojektet. Du ville att projektet skulle:

2. Skapande av storyn och kapitelindelning:

Med målen klara började vi bygga upp berättelsen. Vi ville ha ett tema som passade åldersgruppen (10-11 år) och som kunde balansera magi med verklighet. Valet föll på en mystisk amulett som leder barnen på äventyr.

Vi bröt ner berättelsen i kapitel så att eleverna skulle kunna koncentrera sig på en skrivteknik i taget, vilket också gör det enklare att följa och förstå berättelsens röda tråd.

3. Skapande av lärarhandledning:

Vi ville att du som lärare skulle ha stöd och vägledning genom varje del av projektet. Så vi tog fram en lärarhandledning som fokuserar på att:

4. Utveckling av exempeltexter:

För att inspirera eleverna skapade vi exempeltexter som följde kapitelstrukturen. Exempeltexterna var viktiga eftersom de:

Genom att kontinuerligt justera och utveckla exempeltexterna baserat på din feedback, säkerställde vi att de blev både inspirerande och realistiska för eleverna.

5. Justeringar och slutlig feedback:

Vi förbättrade projektet genom flera omgångar av feedback, där vi tillsammans gick igenom:

6. Slutgiltiga projektet och sammanfattning:

När vi nådde den slutliga versionen hade vi skapat ett skrivprojekt som:


Genom den här arbetsprocessen har vi visat hur AI kan vara ett effektivt verktyg för att skapa inspirerande undervisningsmaterial och bidra till att göra klassrummet till en plats för fantasi och lärande.

Exempeltext- Den mystiska amuletten.docx
Lärarhandledning för Skrivprojekt_ Den mystiska amuletten.docx
Skrivprojekt_ Den mystiska amuletten.docx
Writing Project _ The Mysterious Amulet.docx