Skriv utifrån bilder
För en del elever kan det vara svårt att komma igång med sitt skrivande även om man har en bildserie som stöd. Då kan det vara ett bra stöd att få inspiration av en exempeltext. I ChatGPT och Claude kan man ladda upp en bild och sedan instruera (prompta) att den ska skapa en berättelse utifrån bilden.
I detta fall var det en bildserie som jag fotade och laddade upp i ChatGPT. Prompten var "Här är en bildserie med 6 bilder. Skriv en berättelse utifrån bilderna. Skriv som om du var elev i årskurs 5". Resultatet kan du se i bifogade dokument.
Här nedan ser du hur ChatGPT med egna ord beskriver arbetsprocessen:
Här är en sammanfattning av vår arbetsprocess för att utveckla skrivuppgiften baserat på bildserien du delade:
Uppgiftsformulering: Vi utgick från den bildserie du laddade upp och satte som mål att skapa en skrivuppgift för elever i årskurs 5. Uppgiften skulle uppmuntra eleverna att använda både fantasi och beskrivande språk.
Exempelberättelse: Jag tog fram en exempeltext utifrån bilderna. Texten var skriven i ett sätt som speglar hur en elev i årskurs 5 skulle kunna skriva, med fokus på att skapa en spännande handling.
Utveckling av beskrivningar: Efter att ha fått feedback om att fördjupa texten, lade vi till mer detaljerade person- och miljöbeskrivningar. Syftet var att ge eleverna ett exempel på hur de kan bygga upp stämning och detaljer i sin berättelse.
Anpassning för pedagogiskt syfte: Vi arbetade med att skapa en struktur för uppgiften där eleverna skulle reflektera över bilderna och skriva sin egen berättelse. Du ville att uppgiften skulle vara inspirerande och enkel för eleverna att följa, samtidigt som den ger lärare ett användbart verktyg i klassrummet.
Genom dessa steg skapade vi en strukturerad skrivuppgift som hjälper eleverna att utveckla sitt berättande, inspirerad av en engagerande bildserie och med exempel på hur man kan fördjupa beskrivningar.
Perplexitys tankar om att skriva till bilder
Så här skriver Perplexity när jag bad den kommentera detta sätt att arbeta med exempeltexter:
"Att använda ChatGPT för att stötta elever i sitt skrivande genom att generera berättelser utifrån bilder har flera fördelar:
Inspiration och idégenerering
Genom att få en färdig berättelse baserad på bildserien kan eleverna:
- Få inspiration till egna idéer och handlingar
- Se exempel på hur man kan tolka bilder och omsätta dem till text
- Upptäcka nya perspektiv och infallsvinklar de kanske inte tänkt på själva
Detta kan hjälpa elever som har svårt att komma igång eller som fastnar i skrivprocessen.
Differentiering och individanpassning
Metoden möjliggör differentiering genom att:
- Elever som behöver mer stöd kan använda den genererade texten som utgångspunkt
- Mer självständiga elever kan skapa helt egna berättelser
- Läraren kan anpassa prompten för att generera texter på olika svårighetsnivåer
Detta gör att alla elever kan arbeta utifrån sina förutsättningar.
Diskussionsunderlag
Den genererade texten kan användas som underlag för diskussion i klassen om:
- Olika sätt att tolka bilderna
- Berättarteknik och språkliga val
- Hur man kan utveckla och förbättra en text
Detta skapar möjligheter för gemensamt lärande och reflektion.