Programmera med AI

Här är ett exempel på ett spel jag tagit fram med AI. Jag hade inga tidigare erfarenheter av programmering men spånade tillsammans med ChatGPT fram en kod som fungerade.  Jag skrev i text vad jag ville ha för funktioner och ChatGPT skrev kod. Koden bäddades sedan in på en Google Sites.  Självklart fixade vi även en talsyntes som ett valbart alternativ. Testa det! (Layouten funkar bäst på en dator)


Här är ChatGPTs egna ord om spelet och hur vi arbetade:

 Projektbeskrivning: Vi skapade "Multiplikationsmagi" för att hjälpa elever, särskilt de med ADHD, att öva multiplikationstabellerna på ett roligt och engagerande sätt. Målgruppen var elever i grundskolan, och målet var att göra multiplikationsträning motiverande, interaktiv och anpassad till elevernas behov.

Behov och utmaningar: En viktig utmaning var att hålla eleverna engagerade, särskilt de som har svårt att fokusera under längre perioder. Vi behövde ett upplägg där eleverna snabbt kunde se framgångar och få positiv feedback för att stärka deras motivation. För att undvika monotonin i multiplikationsträningen valde vi att dela upp spelet i olika utmaningar, som "Fredagsutmaningen" med en timer och möjligheten att välja mellan specifika multiplikationstabeller eller blandade tal.

Lösning och funktioner: Spelet designades med olika funktioner för att stödja elevens lärande. Valmöjligheter för tabeller gjorde att eleverna kunde välja sitt eget fokusområde, och ett poängsystem med bonusar belönade framgångar. För att förstärka den positiva upplevelsen använde vi visuella effekter som konfettiregn när man klarat ett spel. Elever som svarade fel fick peppande ord, och de kunde alltid se sin progression och maxpoängen i slutet, vilket hjälpte till att skapa en känsla av prestation.

Resultat: Genom att kombinera funktionerna i "Multiplikationsmagi" skapade vi ett spel som både tränade multiplikation och motiverade eleverna att utmana sig själva. Designen är anpassad för att vara både lärorik och uppmuntrande, vilket gör spelet till ett värdefullt verktyg i undervisningen.