Kooper(A)t(I)va lektionsplaneringar
En egen GPT kan tränas eller konfigureras för att fokusera på ett smalt område, vilket gör den mer relevant och effektiv jämfört med en generell GPT. Den kan använda specifika begrepp, språk eller strukturer som är viktiga för användarna. I detta fallet så har jag skapat en GPT som ska vara ett stöd i att ta fram lektionsplaneringar där man använder sig av kooperativa strukturer. Jag har instruerat Chatboten att använda de uppladdade dokumenten (läroplansfiler) som primär källa och ta stöd av externa resurser om Kooperativt Lärande när den skapar lektionerna.
I den första filmen går jag igenom hur GPT:n är uppbyggd och vad som kan vara bra att tänka på när man använder en specialiserad GPT första gången.
I den andra filmen visar jag hur jag skapar en lektion om årstider med hjälp av GPT:n samt hur man kan få ett dokument med fakta om årstiderna som man kan importera till sin Google drive ( ca. 6.55 min in i film 2).
Använd GPT:n som ett stödverktyg och integrera den med dina egna insikter och erfarenheter för bästa resultat. Läs mer längst ned på sidan.
Film 1: Förklarar hur GPT:n är uppbyggd och vad som kan vara bra att tänka på när du använder en specialiserad GPT första gången.
Film 2: Jag visar hur jag skapar en lektion om årstider med hjälp av GPT:n samt hur man kan få ett dokument med fakta om årstiderna som man kan importera i ett Google dokument.
Hur GPT:n Kooper(A)t(I)va lektionsplaneringar fungerar:
Anpassad för ett specifikt syfte: Denna GPT är utformad för att hjälpa lärare skapa lektionsplaner enligt den svenska läroplanen. Den fokuserar på att följa centralt innehåll och syften för respektive årskurs och ämne.
Datakällor: GPT använder de uppladdade dokumenten (läroplansfiler) som primär källa och har stöd av externa resurser som Kooperativt Lärande.
Kooperativt fokus: Lektionerna utformas med kooperativa strukturer, vilket stärker elevsamarbete och främjar inkludering.
Interaktivt stöd: GPT kan analysera, ge förslag och anpassa undervisningen baserat på lärarens specifika behov och frågor.
Fördelar
Tidsbesparande: Hjälper lärare snabbt att planera lektioner som är i linje med läroplanen, vilket sparar tid.
Läroplansanpassat: Säkerställer att undervisningen är förankrad i aktuellt centralt innehåll och kunskapskrav.
Flexibilitet: Kan anpassa lektioner för olika ämnen, årskurser och undervisningssätt, inklusive kooperativt lärande.
Kreativt stöd: Föreslår strukturer och aktiviteter som kan förbättra klassrumsdynamiken.
Kritisk analys: Hjälper till att identifiera relevanta innehåll och ger tydliga referenser till läroplanen.
Begränsningar
Behöver tydliga instruktioner: Om frågor eller uppdrag inte är preciserade kan resultaten bli mindre relevanta.
Begränsad kännedom om klassrumskontext: GPT kan inte fullt ut anpassa sig till dynamiken i en specifik klass eller elevgrupp.
Kräver eftertanke: Det är viktigt att granska förslagen och anpassa dem till elevernas behov och lärandemål.
Bästa sätt att använda GPT
Tydlig kommunikation: Ge specifika och detaljerade frågor eller uppdrag.
Kombinera med egen erfarenhet: Använd GPT som ett verktyg snarare än en ersättning för egen planering.
Kollaborativt arbete: Diskutera GPT:ns förslag med kollegor för att förbättra lektionsplanerna.
Kvalitetskontroll: Granska noga att innehållet är pedagogiskt och praktiskt genomförbart.
Sammanfattningsvis är denna GPT en kraftfull assistent för att skapa välplanerade, läroplansanpassade och samarbetsinriktade lektioner. Dock är det viktigt att använda den som ett stödverktyg och integrera den med lärarens egna insikter och erfarenheter för bästa resultat.